Podcast #21: Ruben Luyten (Sherry Notes / Whisky Notes)
We zitten opnieuw in de Downing Street, onze vaste opnamelocatie in Jones Foodbar. Ditmaal met Ruben Luyten, de man achter whiskynotes.be en sherrynotes.com
Na de opname met Serge Valentin hebben we voor de tweede keer een van ’s werelds grootste whiskybloggers achter onze microfoon voor de Smaakadvocaten Podcast. De websites van Ruben zijn goed voor miljoenen bezoekers per jaar!
Speciaal voor de gelegenheid door Ruben in zijn kelder om een Fino sherry van bijna 60 jaar oud(!) te schenken voor de Smaakadvocaten. Voor Jeroen en Yannick was het een uitdaging om iets te zoeken wat Ruben nog nooit eerder geproefd had, daarom zochten ze het in een hele andere sfeer.
Het had een cocktail kunnen worden, want zo’n 3 weken voor de opname had Yannick een avondje in de cocktailbars van Amsterdam doorgebracht met Ruben. Maar uiteindelijk werd het een saké.
Een week eerder voltooide Yannick een opleiding tot Saké Sommelier level 1, bij Jonas Kellens van Dim Dining. Het werd voor hem dus ook een test om te zien of hij goed opgelet had.
Luisteren naar deze aflevering van de ‘Van Dyck & Van Dyck – De Smaakadvocaten Podcast’ kan via deze link, via je favoriete podcast player of klik hieronder op aflevering S2 #5.

POWERED BY MEUG & Negroni.be
Een podcast over bier, wijn, spirits en cocktails.
Van Dyck en Van Dyck, de Advocaten van de Smaak, nodigen elke aflevering een gast uit de drankenwereld uit op de beklaagdenbank. Hun doel is de gast vrij te pleiten van aantijgingen of veroordelen voor bewezen feiten.
In deze nieuwe aflevering vullen Jeroen en Yannick een gat in hun cultuur. Om dat gat te vullen is Gert Smet op bezoek. Zijn ”Blacksmith's Meadery” is de eerste professionele mederij die in België werd opgericht sinds de Eerste Wereldoorlog. En dat zo'n kleine 100 jaar na de start van die oorlog, om maar even te duiden hoe weinig professionele medemakers er zijn in België. We zijn dus wellicht niet de enigen met een beperkte kennis over mede. Misschien heb je zelfs nog nooit van mede gehoord, maar al wel van honingwijn of honingbier. Maar een van de eerste dingen die Gert ons vandaag aanleert is dat dit een onjuiste benaming is voor mede. Wat mede dan wel exact is, dat legt Gert met veel passie – en zonder sjoemelhoning – uit in deze aflevering.
Met dank aan: Jones Foodbar (Schilde) en Blue Wave Theory

Wil je op de hoogte blijven van al onze afleveringen?
Abonneer je dan gratis via Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts.
