Moutai baijiu: de onbekende reus in de wereld van gedistilleerde dranken

Moutai baijiu: de onbekende reus in de wereld van gedistilleerde dranken

Merken zoals Jack Daniel’s, Johnnie Walker en Bacardi zijn namen die iedereen kent. Maar wat als ik je vertelde dat het grootste spiritsmerk ter wereld Kweichow Moutai is? Neen, het is geen gin, whisky, tequila, cognac of rum. Het is een baijiu! Als dat geen belletje doet rinkelen, hoef je je (voorlopig nog) niet te schamen.

In Europa is baijiu voor velen nog een goed bewaard geheim. Maar in China is Moutai Baijiu veel meer dan slechts ‘een drankje’. Het is diep geworteld in de culturele en historische vezels van de Chinese samenleving.

Moutai is de drank die sinds de jaren 1950 geserveerd wordt op alle officiële staatsbanketten in China. Het zal dus ook niet verbazen dat talloze wereldleiders er wel bekend mee zijn. Politieke figuren uit zowat alle landen, van Richard Nixon tot Kim Il-Sung, genoten er met volle teugen van. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Henry Kissinger stond bekend als grote fan en proclameerde op de vredestop van 1972: “Ik denk dat als we genoeg Moutai drinken, we alles kunnen oplossen”.

Baijiu? Baijiu is een overkoepelende term voor Chinese sterkedranken, meestal gedistilleerd van sorghum, maar ook andere grondstoffen zoals rijst, tarwe of gerst zijn toegestaan. Elke regio in China kan zijn eigen variaties in ingrediënten en productiemethoden hebben, wat leidt tot een breed scala aan smaken en stijlen. Baijiu is vaak hoog in alcoholpercentage en bevat vaak erg uitgesproken aroma’s en smaken.

De productie van baijiu werd in de jaren vijftig gemoderniseerd toen President Mao Zedong afgezanten naar de VS stuurde om meer over moderne distillatie- en productietechnieken te leren. Drie distilleerderijen, die een trio verschillende baijiu-merken produceerden, fuseerden tot het bedrijf Kweichow Moutai. Door de jaren heen heeft (Kweichow) Moutai tientallen miljoenen uitgegeven aan het perfectioneren van hun recepturen met behulp van een intern leger aan wetenschappers die in op maat gemaakte laboratoria werkten.

Momenteel is Moutai (veruit) het meest waardevolle drankmerk ter wereld, en concurreert het met Tencent voor de titel van het meest waardevolle Chinese bedrijf in het algemeen, met een marktkapitalisatie van meer dan 300 miljard USD. Dat is meer dan Coca-Cola en McDonalds, zelfs meer dan Nike en Walt Disney samen!

Wat maakt Moutai zo waardevol? Eerst en vooral de kwaliteit van het product, die meeste kleinere baijiu-producenten ver overstijgt.

Maar dat is niet het enige. Moutai heeft een lange geschiedenis en is diep geworteld in de Chinese cultuur. Het wordt vaak geassocieerd met toasts en vieringen, waardoor het een integraal onderdeel is van Chinese sociale en zakelijke bijeenkomsten. Moutai wordt in China beschouwd als een luxe en zeer prestigieuze drank, die vaak als geschenk wordt gegeven en wordt geserveerd bij belangrijke evenementen en banketten.

Het prestigieuze karakter van Moutai wordt bovendien verder aangesterkt door de gelimiteerde productie en het bijhorende prijskaartje. Net zoals bij whisky kan het ook een interessante investering zijn. Verzamelaars investeren soms in oude flessen Moutai, die in de loop van de tijd in waarde kunnen stijgen.

Ik leerde baijiu jaren geleden kennen dankzij mijn stiefvader. Voor mijn dertigste verjaardag had hij iets speciaal gezocht dat ik nog nooit eerder proefde: baijiu. Hij had gelijk!

Olivier Jacobs – eigenaar Jigger’s

Stilaan krijgt Moutai ook in Europa voet aan grond en dat mede dankzij initiatieven zoals de Moutai Cocktail Competition. Deze vond plaats op maandag 25 september in Gent. Binnenkort lees je er hier op deze website meer over!

Wil je meer weten over Moutai of over baijiu in het algemeen? Spring dan zeker eens binnen bij Jigger’s in Gent! De bartenders van de befaamde cocktailbar in de Patershol-wijk vertellen je er met plezier over.


Tekst en foto’s: Yannick Van Dyck
Niets uit dit artikel mag overgenomen worden zonder expliciete toestemming!


Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *