Limited edition premium sake met label van Belgisch kunstenaar Michaël Borremans
Belgisch sake importeur Kaori presenteert in samenwerking met de Japanse brouwerij Kadoguchi Shuzoten een gelimiteerde editie van hun daiginjo* sake met een etiket door Belgisch kunstenaar Michaël Borremans. Deze exclusieve sake is beschikbaar in een gelimiteerde oplage van 500 flessen (en 60 magnums) in Europa en is vanaf september te koop via Kaori en Cru.
Premium sake
Hokko Masamune sake is een meesterwerk met een uniek karakter. Deze sake wordt vervaardigd door de brouwerij Kadoguchi Shuzoten, opgericht in 1869 en ten noorden van Nagano. De daiginjo* sake met een alcoholpercentage van 15% wordt geproduceerd met 100% Kinmon Nishiki-rijst, afkomstig uit Kijimadaira Village in de prefectuur Nagano. Deze rijst, in combinatie met de pure berglucht en het heldere water van de Japanse Alpen, zorgt voor een verfijnde smaak en een zachte textuur. De brouwerij, gelegen in het besneeuwde noorden van Nagano, wordt momenteel geleid door de jonge toji (brouwmeester) Muramatsu Yuya. Hij brouwt de sake tijdens de strenge winters, wanneer de omstandigheden ideaal zijn voor het creëren van een product van uitzonderlijke kwaliteit.
*Daiginjo sake: Daiginjo is een type sake dat wordt gemaakt van rijst waarvan minstens 50% (en vaak meer) van de buitenste laag is weggeslepen, waardoor de drank extra verfijnd.
Voor deze Hokko Masamune sake wordt er 61% van de rijstkorrel weggepolijst. De Seimaibuai, de polijstingsgraad, die je op het label van Japanse sake kan terugvinden duidt aan hoeveel van de rijstkorrel er nog overblijft. In dit geval dus 39%.
Kunstenaar Michaël Borremans
Voor deze speciale editie heeft Borremans, een fervent sake-liefhebber, zijn werk “Magnolia” gekozen om een persoonlijke en artistieke dimensie toe te voegen aan de fles. Het originele kunstwerk bevindt zich in Japan, een land waar Borremans al lange tijd een sterke band mee heeft. De kunstenaar exposeerde meerdere malen in Japan, onder andere in samenwerking met de gerenommeerde Koyanagi Gallery in Tokio, en voegde met dit project een nieuwe culturele laag toe aan de esthetiek van Hokko Masamune. Borremans werkte voor het ontwerp van het etiket samen met de Japanse designer Rie Shimoda.
Kaori, de Belgische distributeur van deze limited edition sake, werd in 2018 opgericht door Annabelle Maes en Joost Sunt. Geïnspireerd door hun gedeelde passie voor Japan, bouwden ze een assortiment op dat zowel door horeca als retail wordt gewaardeerd. Met hun Kaori Experience Center bieden ze bovendien een unieke locatie voor proeverijen, workshops en evenementen, waar de verfijnde smaken van hun producten volledig tot hun recht komen.
Meer nieuws over nieuwe releases vind je hier.
Foto’s via The Wicked PR