Keizerlijke likeur Mandarine Napoléon in een nieuw jasje

Keizerlijke likeur Mandarine Napoléon in een nieuw jasje

Mandarine Napoléon is ’s wereld bekendste mandarijnlikeur en daar mogen we als Belgen best trots op zijn, want het is een product van eigen bodem! De likeur op basis van cognac, mandarijnen en specerijen, werd bedacht door Antoine-François de Fourcroy voor Napoleon Bonaparte. De legende gaat dat Fourcroy als raadsman van de keizer opmerkte dat Napoleon verzot was op mandarijnen die in cognac gedrenkt waren. Mandarijnen, toen als uitheemse vrucht een luxeproduct, werden in de hoogste kringen – in maantjes gesneden – toegevoegd als garnituur aan een glaasje cognac. Enerzijds als teken van rijkdom en anderzijds omwille de geneeskundige (opwekkende) krachten die er aan toegekend werden.

Fourcroy kwam op het idee om een distillaat te maken van mandarijnen en verschillende specerijen, en dit distillaat te blenden met cognac. Hij zou er talloze keren samen met zijn keizer van genoten hebben. Meer dan een halve eeuw later werd het verloren gewaande recept teruggevonden door de Belgische apotheker Louis Schmidt in een dagboek van Fourcroy. Schmidt besloot op basis van het teruggevonden recept een likeur te maken, die in 1982 voor het eerst op de markt kwam onder de naam ‘Mandarine Napoléon‘.

Het merk was generaties lang in handen van de Belgische familie Fourcroy, werd in 2009 door het Nederlandse bedrijf De Kuyper overgenomen maar wordt nog steeds in de Belgische distilleerderij van Biercée geproduceerd en verdeeld in 137 landen.

Nieuwe branding

Hoewel Mandarine Napoléon gewoon neat on ice gedronken kan worden, zet De Kuyper nu sterk in op cocktails, waarin de likeur ook prima zijn mannetje staat. Met een nieuwe campagne “Pure Mix Appeal” en een nieuwe branding wil De Kuyper een jongere generatie van bartenders, mixologen en cocktailliefhebbers aanspreken. Mark De Witte, CEO van De Kuyper, noemt het een frisse start voor de mandarijnlikeur.

De herkenbare fles behoudt zijn kenmerkende design die de textuur van een mandarijn nabootst. Het label kreeg echter een volledige restyling. Modern, maar met een vette knipoog naar de geschiedenis van het merk. Het klassieke gele label lijkt nu levendiger dan ooit en bevat ook een oranje accent dat naar de Siciliaanse mandarijnen (die nog steeds gebruikt worden!) verwijst. De hoed van Napoléon wijkt voor een decoratief cocktailglas in de vorm van een halve mandarijn, omringd door het getal 1892, een verwijzing naar het opstartjaar. De vermelding ‘Avec Cognac‘ benadrukt het engagement van het merk voor kwaliteit en de luxueuze blend van mandarijnen en cognac in het hart van de likeur.

Cocktailtip

Mandarine Napoléon is een likeur die gebruikt kan worden in cocktails zoals een margarita, de combinatie met tequila werkt erg goed. Maar met een alcoholgehalte van 38% kan de mandarijnlikeur ook prima gebruikt worden als basis voor een cocktail, zoals bv. de Mandarine Sour waarbij je 60 ml. Mandarine Napoléon combineert met 30 ml. versgeperst citroensap en 5 ml. suikersiroop. Voeg een eiwit toe aan de shaker (gevuld met ijsblokjes) en shake stevig tot de cocktailshaker ijskoud aanvoelt.

Wil je meer weten over Mandarine Napoléon? Lees dan hier ook over de gelimiteerde Mandarine Napoléon XO die voor de 125e verjaardag van het merk op de markt kwam, met een prijskaartje van 1892 euro per fles.


Tekst: Yannick Van Dyck
Foto’s via Lab2


Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *