The Man Who Walked Around The World

The Man Who Walked Around The World

Vandaag lanceert Discovery “The Man Who Walked Around The World”, een docufilm over Johnnie Walker. Het bekende Scotchmerk viert dit jaar zijn 200-jarig bestaan. Een woelige periode met twee wereldoorlogen en nu ook een tweede wereldwijde pandemie. De docufilm vertelt over het ontstaan van het merk en hoe het ondanks alle obstakels uitgroeide tot een iconisch merk.

“The Man Who Walked Around The World” is een productie van productiehuis Partizan Films en Something, een bedrijf dat eerder ook de docu “World Class List” maakten en met “Distilled” nog een ander project omtrent spirits en cocktails in de pijplijn heeft. Something nam BAFTA- & Emmy-winnaar Anthony Wonke onder de arm als regisseur. Wonke regisseerde eerder onder andere docu’s zoals “Ronaldo” (over Cristiano Ronaldo) en “The Director & The Jedi” (over Star Wars). Diageo, het moederbedrijf van Johnnie Walker, had geen creatieve of contentmatige inspraak in de film. Ook voor hen was het dus een verrassing hoe de film er zou uit zien.

Ik werd uitgenodigd voor de avant-première van de film eerder deze week. Maar even helaas als logischerwijs werd dat een digitale aangelegenheid omwille van de wereldwijde COVID19-maatregelen. Een live interview met Wu-Tang Clan’s Cappadonna, een van de hoofdrolspelers in de documentaire, had een leuke ervaring geweest maar een digitale avant-première is uiteraard het best mogelijke alternatief. De release uitstellen had ik zelf geen goede keuze gevonden, gezien het jubileumjaar van Johnnie Walker in 2020.

De docu vertelt het verhaal van de jonge Schot John Walker, die op 14-jarige leeftijd zijn vader verliest. De boerderij en het vee van de overleden wordt verkocht en met dat geld wordt een kleine kruidenierszaak gestart in Kilmarnock. De winkel staat in het begin vooral bekend voor het blenden van thee. Tot de jonge John ook start met het blenden van whisky. Het blenden van alcohol was op dat moment eigenlijk illegaal, maar het bleek een groot succes. Het is John’s zoon Alexander die het merk pas echt op de kaart zet door te gaan exporteren buiten Schotland. Hij verandert de vorm van de flessen naar een rechthoekige vorm, op dat moment ongezien voor Scotch whisky maar makkelijker in transport. De wereldverovering wordt ingezet.

De docu is echter helemaal geen saaie geschiedenisles. Regisseur Anthony Wonke houdt het tempo er heel goed in. De film verveelt geen seconde en gaat goed vooruit. Wellicht een doelbewuste knipoog naar de filosofie van The Striding Man, het iconische embleem van de wandelende man die je op elke fles Johnnie Walker ziet. Met dat embleem brak Johnnie Walker met de traditionele branding van Scotch. The Striding Man werd niet afgebeeld als een oude Schot met een rok en een doedelzak maar een zelfzekere, piekfijn uitgedoste Britse dandy.

“The Man Who”, zoals ze het zelf afkorten, is doorspekt met korte stukjes interviews van enkele Hollywood-sterren zoals actrice Sophia Bush en Wu-Tang Clanlid Cappadonna. De meerwaarde van Cappadonna aan deze film, buiten zijn coolness, ontgaat me echter volledig.

Er komen ook enkele mensen van Diageo heel kort aan het woord, onder andere Global Scotch Director John Williams. Ik ontmoette de man enkele jaren geleden heel toevallig toen ik een overvolle cocktailbar in Berlijn binnenstrompelde en de gastheer nog 1 plaatsje vond in de zaak, naast John Williams. We raakten aan de praat over whisky zonder dat ik wist dat hij een van de allerhoogste piefen van Diageo is. Dat ontdekte ik pas een dag later toen ik hem op het podium zag om de wereldwijde winnaar van World Class, de grootste cocktailwedstrijd ter wereld, bekend te maken.

In de docufilm krijgen we interessante verhalen en anekdotes te zien. Sommige zijn heel serieus, zoals hoe een reclamecampagne van Johnnie Walker symbool werd voor een groot burgerprotest in Brazilië, en sommige heel grappig. In de tweede categorie valt de anekdote van Zakk Wylde. De Amerikaanse artiest noemde zijn Heavy Metal-band “The Black Label Society”  in de hoop sponsoring krijgen van het Schotse whiskymerk. Hij droomde van een zwembad vol Johnnie Walker Black Label, dat draaide echter anders uit. Een andere luchtige anekdote is die van een Bollywood-acteur die zich de artiestennaam Johnny Walker aanmat. Hij speelde vaak de rol van een dronkaard en werd zo populair dat de mensen in India dachten dat het whiskymerk naar hém vernoemd was.

Ook interessant is om te zien hoe Johnnie Walker verweven geraakte in de popcultuur, vooral in de jaren 1980. Van talloze videoclips tot in grote Hollywoodfilms. De opvallendste verschijning van Johnnie Walker in een Hollywoodproductie is wellicht die van Superman III, waarin Superman een fles Johnnie Walker Red Label ledigt en nadien met zijn superkrachten alle andere merken in de bar vernietigt. Een product placement die kan tellen.

Maar ik wil verder niet teveel verklappen. Ontdek het vooral zelf! De documentairefilm is vanaf vandaag te zien via verschillende Video-On-Demand-platformen van Discovery, en zal vermoedelijk later ook lineair te bekijken zijn op Discovery Channel.

Bekijk de trailer

Tekst: Yannick Van Dyck
Trailer & Affiche: Something Originals / Partizan Films

Niets uit dit artikel mag overgenomen worden zonder expliciete toestemming.




Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *