Joie de vivre in een glas, de nieuwe look van Courvoisier

Joie de vivre in een glas, de nieuwe look van Courvoisier

Cognac is als categorie in topvorm! Het Franse destillaat bij uitstek vertegenwoordigt een markt van maar liefst $4 miljard. In 2021 vonden wereldwijd zo’n 225 miljoen flessen hun weg naar liefhebbers, en de verwachting is dat dit aantal jaarlijks met zo’n 3,5% zal blijven groeien tot 2027. Als een van de grootste cognacmerken staat Courvoisier aan de top van deze bloeiende categorie. Nu neemt het merk het voortouw in de modernisering van de categorie, met een frisse kijk die zijn rijke geschiedenis eert en een veelbelovende toekomst omarmt.

Maison Courvoisier, opgericht in 1828 door Félix Courvoisier en Jules Gallois in het hart van de cognacregio in Jarnac, heeft altijd “joie de vivre” in het DNA gehad. Die joie de vivre komt nu tot leven in een nieuwe, levendige huisstijl van Courvoisier, als een ode aan het leven, de vreugde en de geschiedenis van het huis, de regio en haar mensen.

De flessen, etiketten en verpakkingen worden nu wereldwijd uniform, een weerspiegeling van de ambitie om de authentieke kern van Courvoisier te verspreiden over alle uithoeken van de wereld. De nieuwe huisstijl van het merk oogt eigentijds maar bevat meerdere verwijzigingen naar de lange, rijke geschiedenis van Courvoisier.

Een bijzondere knipoog naar het verleden is te vinden in de roots van Courvoisier als de officiële cognac van het keizerlijke hof van Napoleon. Deze cognac sierde de tafels bij opmerkelijke historische gelegenheden en koninklijke hoven in heel Europa. De nieuwe look, lichter en frisser, doet denken aan de Belle Époque, een tijd van optimisme en vrede na de Frans-Pruisische Oorlog in 1871. Het paarse etiket maakt plaats voor een verfrissend kleurenpalet met rood, gebroken wit, goud en zwart, waarbij de handtekening van de oprichter, de honingbij als symbool van onsterfelijkheid, het silhouet van Napoleon Bonaparte en de elegante handgeschreven slogan “Le Cognac de Napoléon” behouden blijven.

De geschiedenis van Maison Courvoisier, verdeeld over vier tijdperken, weerspiegelt de evolutie van het merk door de jaren heen. Van de oprichting in 1828 door Félix Courvoisier en Jules Gallois, met een huis doordrenkt met Parijse elegantie in het hart van Jarnac, tot de erfenis door de gebroeders Curlier – 2 neven van Félix Courvousier – in 1866 en hun benoeming tot Officiële Leverancier van het Huis van de Keizer door Napoleon III. De daaropvolgende overnames door de Engelse familie Simon in 1909 en het Canadese bedrijf Hiram Walker in 1964 zorgden ervoor dat Courvoisier zijn plaats verdiende op tafels over de hele wereld, van de Koninklijke hoven van Denemarken tot de bruisende opening van de Moulin Rouge in 1889.

Vandaag de dag, na overnames in de Verenigde Staten en Azië, is Courvoisier in handen van Beam Suntory sinds 2014, waardoor het de erfenis van Napoleon wereldwijd uitdraagt en zijn plaats als een echt wereldwijd merk verstevigt.

In België presenteert Courvoisier een gamma van verschillende expressies, elk met zijn eigen unieke karakter. De core range bestaat uit 3 verschillende cognacs. Courvoisier VS daagt conventies uit met zijn authentieke en vreugdevolle mix van verse fruittonen en een subtiele eiksmaak. De Courvoisier VSOP, een delicaat samenspel van vier crus, symboliseert de veelzijdige aard van het huis, met een zachte balans tussen eik en fruit. En tot slot, Courvoisier XO, een eerbetoon aan de Cognac-regio, biedt een voortreffelijk gelaagde blend met rijke fruittonen, een elegante florale afdronk en een exotisch boeket van vanille en crème brûlée. Buiten deze core range heeft Courvoisier ook nog een gamma van cognacs met een heel gelimiteerde oplage, zoals de Courvoisier Mizunara en Courvoisier Essence.

Met de onthulling van de nieuwe look blijft Courvoisier niet alleen trouw aan zijn erfgoed, maar omarmt het ook de moderne tijd. Van Napoleon tot nu, Maison Courvoisier blijft een van de belangrijkste huizen in een groeiende categorie. Voor België werd de nieuwe look voorgesteld tijdens een diner in sterrenrestaurant Le Chalet de la Forêt (** Michelin). Daarover lees je hier binnenkort meer!


Photo credit: Jean Van Cleemput iov Lab2


One thought on “Joie de vivre in een glas, de nieuwe look van Courvoisier

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *