The Balvenie lanceert nieuwe telg in Stories-reeks: 19 Year Old – A Revelation of Cask & Character

The Balvenie lanceert nieuwe telg in Stories-reeks: 19 Year Old – A Revelation of Cask & Character

Voor de lancering van de nieuwste telg in de Stories-collectie toverde whiskymerk The Balvenie voor één dag de voormalige Vooruit in Gent om tot een uniek decor om de nieuwe whisky voor te stellen in België. Voor de Schotse distilleerderij is het een belangrijke stap, daar hoorde dan ook een grootse introductie bij.

The Balvenie 19 Year Old A Revelation of Cask and Charachter

De “Revelation of Cask & Character” is de zesde telg in de reeks van The Balvenie Stories. Niet alleen brengt deze uitzonderlijke single malt een eerbetoon aan de kuipers van de Speyside-distilleerderij, maar het markeert ook een belangrijke mijlpaal als het allereerste soloproject voor de nieuw aangestelde Malt Master, Kelsey McKechnie.

McKechnie neemt de fakkel over van de legendarische David C. Stewart, de man die ‘double wood aging’ op de kaart zette in Schotland. Double wood aging is het laten rijpen van whisky (of een ander distillaat) op een bepaald vat en nadien afrijpen op een ander type vat. Na zes decennia bij The Balvenie neemt Stewart een ambassadeursrol op zich en vertrouwt hij McKechnie de verantwoordelijkheid toe voor het creëren van toekomstige Balvenie-whisky’s.

Read More Read More

Podcast #29: James Pithie (James & Whisky)

Podcast #29: James Pithie (James & Whisky)

We zijn weer terug op onze vertrouwde stek, de Jones Foodbar, voor een volgende podcast van Van Dyck & Van Dyck. Onze gast van deze aflevering is een oude bekende van Jeroen, meer zelfs, het is de man die Jeroen in de professionele wereld van de whisky lanceerde! Jeroen had eerder al vaak voor vrienden tastings georganiseerd, maar James Pithie was de allereerste die Jeroen boekte voor een tasting in een professionele setting.

Read More Read More

100 jaar House of Suntory gevierd in België

100 jaar House of Suntory gevierd in België

Voor The House of Suntory is 2023 een heel speciaal jaar. Het oudste whiskyhuis van Japan viert haar 100ste verjaardag. Van pionier in de markt tot een van de meest gerenomeerde merken van het land, dat is het traject van Suntory in de afgelopen 100 jaar.

Om die verjaardag te vieren lanceerde Suntory 3 exclusieve whiskies, daarover lees je hier meer.

Daar hoort natuurlijk ook een feest bij, en zelfs in België werd het 100-jarig bestaan van The House of Suntory uitgebreid gevierd. De kans bij uitstek om die exclusieve whiskies te proeven!

100 jaar house of suntory - hakushu - hibiki - yamazaki

Op de gastenlijst staan allerlei partners van Suntory en Alcobrands, de Belgische verdeler. Van pers tot drankenhandels. Om ons onder te dompelen in de geschiedenis van The House of Suntory werden we meegenomen in een Immersive Dining Experience. Je leest het goed, ín de ervaring is de juiste manier om het te beschrijven.

Read More Read More

Geen champagne? Geen nood!

Geen champagne? Geen nood!

Heb je tijdens de tijdens de feestdagen onverwacht een extra gast? Heb je de inkoop van het aantal flessen bubbels dat je nodig hebt te laag ingeschat? Of ben je simpelweg, in alle drukte, de champagne vergeten koud te zetten? Nicolas Feuillatte lost het op voor je!

Onder het motto “SOS Bubbles” lanceert Nicolas Feuillatte een spoedkoerierdienst voor gekoelde champagne. Voorlopig – als testcase – enkel tijdens de feestdagen en enkel in Antwerpen weliswaar.

Read More Read More

Cognac in blossom: Courvoisier’s Joie de Vivre onthuld

Cognac in blossom: Courvoisier’s Joie de Vivre onthuld

Een culinaire reis van Parijs zoals in de jaren 1700 tot hedendaags meesterschap. Onder dat motto stelde Maison Courvoisier haar vernieuwde look voor in België. Cognac is een bloeiende categorie met Courvoisier als een van de toonaangevende merken. Het bekende cognac-huis neemt daarom ook het voortouw in de modernisering van de categorie om die groei te blijven bestendigen.

Meer weten over de nieuwe look en geschiedenis van Courvoisier? Lees dit artikel.

Sinds de oprichting van Maison Courvoisier heeft het huis altijd ‘joie de vivre‘ in het DNA gehad. Die levensvreugde komt nu tot leven in de nieuwe huisstijl van het merk. De nieuwe look oogt hedendaags maar hecht ook veel belang aan de rijke geschiedenis van Courvoisier. ‘Le Cognac de Napoléon‘, dat kan geen enkel anders huis zeggen.

Om de frisse, nieuwe stijl te lanceren in België koos Courvoisier voor een samenwerking met een Belgische topchef, Pascal Devalkeneer van tweesterrenrestaurant Le Chalet de la Forêt. De Michelin-chef ontwikkelde voor Courvoisier een aangepast menu, getiteld “Cognac in Blossom“.

Read More Read More

Joie de vivre in een glas, de nieuwe look van Courvoisier

Joie de vivre in een glas, de nieuwe look van Courvoisier

Cognac is als categorie in topvorm! Het Franse destillaat bij uitstek vertegenwoordigt een markt van maar liefst $4 miljard. In 2021 vonden wereldwijd zo’n 225 miljoen flessen hun weg naar liefhebbers, en de verwachting is dat dit aantal jaarlijks met zo’n 3,5% zal blijven groeien tot 2027. Als een van de grootste cognacmerken staat Courvoisier aan de top van deze bloeiende categorie. Nu neemt het merk het voortouw in de modernisering van de categorie, met een frisse kijk die zijn rijke geschiedenis eert en een veelbelovende toekomst omarmt.

Maison Courvoisier, opgericht in 1828 door Félix Courvoisier en Jules Gallois in het hart van de cognacregio in Jarnac, heeft altijd “joie de vivre” in het DNA gehad. Die joie de vivre komt nu tot leven in een nieuwe, levendige huisstijl van Courvoisier, als een ode aan het leven, de vreugde en de geschiedenis van het huis, de regio en haar mensen.

Read More Read More

MEUG x Mr. Negroni Collection

MEUG x Mr. Negroni Collection

Heuglijk nieuws! Of moeten we Meuglijk nieuws zeggen? Want vandaag lanceerde ik samen met MEUG de eerste 12 producten die ik ontwierp voor de MEUG x Mr. Negroni Collection!

Deze collectie van cocktail merchandise zal exclusief verkocht worden via de webshop van Meug en is wellicht een ideaal kerstcadeau voor alle cocktailliefhebbers!

In eerste instantie worden er 12 verschillende producten verkocht, gaande van T-shirts, sweaters en mutsen, tot onderleggers en mokken. Elk design bevat een leuke knipoog naar cocktails – en zoals het Mr. Negroni betaamt – vooral de Negroni.

Read More Read More

Whisky Brands Top 50 2023

Whisky Brands Top 50 2023

Sinds 2021 publiceert Drinks International elk jaar een lijst van de 50 meest bewonderde whiskymerken ter wereld. Belangrijk om weten is dat dit geen lijst is van de 50 best verkochte whisky’s en ook geen ranking van de meest smaakvolle whisky’s. Het gaat ook niet over afzonderlijke expressies (bv. Talisker 18) maar over merken in het algemeen (bv. Talisker).

Waar het in de lijst wel om draait is kwaliteitsconsistentie in het hele aanbod per merk, kwaliteit versus prijs en hoe het merk in de markt gezet wordt op gebied van branding en marketing.

De lijst wordt samengesteld door een groot onafhankelijk panel van experts in de whisk(e)y-industrie. Inkopers, schrijvers, bareigenaars en opleiders van over de hele wereld. Elk panellid mag 10 merken nomineren – maximum 5 per categorie om de diversiteit van de lijst te garanderen – die in volgorde van opgave meegenomen worden in de eindranking.

Tip: Geen tijd of zin om het hele artikel te lezen? Helemaal onderaan het artikel vind je een TLDR.

Top 10

Read More Read More